הבחירה בין ליסינג תפעולי לבין קניית רכב היא אחת ההחלטות הפיננסיות המרכזיות שרבים מתמודדים איתה בישראל. מצד אחד – שליטה מלאה על הרכב ונכס בבעלות. מצד שני – שקט תפעולי, חיסכון בזמן ותכנון הוצאות מדויק.
כמי שמלווה לקוחות וחברות בהחלטות רכב חשובות, אני יכול לומר שהבחירה אינה חד-משמעית. היא תלויה בצרכים, בהרגלים ובהעדפות של כל אחד. למשל, משפחה שמעדיפה רכב חדש בכל שלוש שנים תראה יתרון בליסינג. לעומת זאת, מי שמעדיף בעלות לאורך זמן, יעדיף לקנות.
ליסינג תפעולי הוא שירות שבו משלמים תשלום חודשי קבוע לחברת הליסינג, וזו מספקת רכב חדש עם שירותים נלווים: ביטוח, טיפולים שוטפים, טסטים ולעיתים גם רכב חלופי. בתום התקופה (בדרך כלל 3 שנים), ניתן לבחור להחזיר את הרכב, להחליפו או לרכוש אותו.
הליסינג התפעולי הפך לפופולרי בישראל בעיקר בקרב חברות, אך יותר ויותר אנשים פרטיים שוקלים את האופציה. השיקול המרכזי: אין צורך בהון עצמי גבוה ואין דאגה להוצאות בלתי צפויות.
למשל, מי שמשקול שיקול סביבתי וישקול מעבר לרכב חשמלי – יוכל לבדוק את דגמים חדשים BYD ולבחון מסלול ליסינג הכולל תחזוקה ייעודית לרכב חשמלי.
היתרון הבולט ביותר הוא תכנון הוצאות מראש. אין הפתעות. משלמים תשלום קבוע ויודעים שהוא כולל את כל ההוצאות השוטפות.
בנוסף, לא צריך להתמודד עם הוצאות פתאומיות כמו טיפול גדול, ביטוח שמתייקר או תיקון בעקבות תאונה. זה אידיאלי למי שלא רוצה "להתעסק".
גם החידוש התקופתי מהווה יתרון: כל שלוש שנים רכב חדש, ללא כאב ראש של מכירה, ירידת ערך או תיקונים כבדים.
למרות היתרונות, יש חסרונות. הבולט: מדובר בהשכרה מתמשכת – בסופו של דבר, הרכב לא בבעלותכם. אתם משלמים ומחזירים את הרכב כשנגמר החוזה.
בטווח הארוך, התשלומים עשויים להיות גבוהים יותר ממחיר רכב חדש. זה תלוי כמובן במסלול ובשירותים הכלולים.
בנוסף, מוגבלת הגמישות: לרוב לא ניתן לעזוב באמצע התקופה בלי קנסות. יש גם מגבלת קילומטרים – מי שנוסע הרבה, עלול לשלם קנסות בסוף התקופה.
בעלות על רכב מעניקה לכם שליטה מלאה. אתם מחליטים כמה לנסוע, מתי לתחזק, מתי למכור ולמי. מדובר בנכס שאפשר למכור או להעביר לבני משפחה.
בטווח הארוך, הרכב משתלם יותר: אחרי החזר ההשקעה הראשונית, העלויות מצטמצמות. במיוחד במכוניות אמינות עם אחזקה נמוכה.
מי שיכול להרשות לעצמו רכישת רכב במזומן (או בהלוואה נוחה), יכול ליהנות מהחיסכון לטווח ארוך ביחס לליסינג.
רכב חדש מאבד מערכו במהירות. תוך שלוש שנים – ירידת ערך של כ-30%–40%. חשוב לקחת זאת בחשבון כשמשווים עלויות לליסינג.
אחזקה, ביטוח, טסטים ותיקונים – כל אלה באחריותכם. אין הטבות או שירותי ניהול כולל כמו בליסינג תפעולי.
מי שלא מבין בתחום או לא רוצה להתעסק – יסבול מהעול של תחזוקה, תקלות ובירוקרטיה. זה לא מתאים לכולם.
לרוב אני ממליץ לבחור לפי פרופיל הנהיגה ואופי חיי היומיום. אם אתם נוסעים הרבה, לא אוהבים להתעסק ורוצים שקט – ליסינג תפעולי עדיף.
אם אתם אוהבים להחזיק רכב לאורך זמן, מבינים את העלויות לאורך השנים ולא אכפת לכם מהתעסקות – קנייה עדיפה לכם.
גם שיקולים כלכליים כמו זמינות הון עצמי, הכנסות משתנות והעדפה לתזרים קבוע צריכים להיכנס למשוואה. למשל, עצמאי שמרבה להחליף רכבים עשוי ליהנות מניהול שוטף דרך ליסינג.
לא קיימת תשובה מוחלטת שמתאימה לכולם. ההמלצה שלי – רשמו את הצרכים, ההעדפות והיכולות הכלכליות שלכם, ובחנו מה מתאים לכם באמת. הבדל של כמה מאות שקלים בחודש עשוי לשקף הבדל של רמת חיים ונוחות לאורך תקופה משמעותית.
אנו משתדלים מאד לשמור על המידע באתר מעודכן עד כמה שניתן, אך יתכן כי יופיע מידע שגוי באתר. על הקורא לפנות אל האתרים של החברות עצמן בכדי לקבל את המידע המעודכן ביותר אודותיהן. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע המופיע באתר.