אוטוסטרדה - פורטל רכב

מדריך להעמסה ופריקת מטען משאית

משאיות הן רכבים גדולים, כבדים, מסורבלים מעט ובמצבים שונים - אפילו מאיימים. מתי המשאית הופכת למאיימת במיוחד? כאשר היא נמצאת במצבים קיצוניים של מהירות גבוהה, תאונה וכדומה, בעיקר משום שלרוב, ובניגוד לרכב פרטי, היא כוללת מלבד משקלה העצמי הגבוה, גם מטען כבד מאוד. הדרך להפוך את הכלי החיוני הזה לפחות מאיים, היא העמסה ופריקה נכונה של הסחורה ממנה.

הפתיח שנכתב כאן נראה אולי מעט דרמטי יחסית לנושא בו הוא עוסק, אך חשוב להבין שלנו, האנשים שאינם עובדים סביב ועם משאיות, קשה להבין את החשיבות של התחום הזה. העמסה ופריקה של משאית הן שתי פעולות מהנפוצות ביותר בהן עוסקים הנהג ושותפיו לעבודה ולכן, יש לכך משמעות עצומה.

בטיחות, בטיחות ושוב בטיחות

אפשר לומר בביטחון מלא שזהו העניין החשוב ביותר: הבטיחות של העוסקים בהעמסה ופריקה של מטען. בין אם מדובר במטענים קטנים יחסית (לדוגמא: קרטונים מלאים במזון יבש) ובין אם זהו מטען כבד במיוחד (לדוגמא: סלעי ענק שנחצבו בטבע), על העוסקים בדבר להיות בטוחים ולהתנהל על פי הוראות בטיחות ברורות וקפדניות.

הוראות הבטיחות מתייחסות בצורה שונה לכל סוג של מטען, אך ברור כי הקפדה עליהן יכולה להציל חיים. ההוראות הללו נכתבו בעקבות מקרים שונים שהתרחשו לאורך ההיסטוריה האנושית, והן ממשיכות להתעדכן ללא הפסקה, בהתאם לשינויים שמתרחשים בעולמנו ובעיקר בעולם הספציפי הזה.

איך להתייחס למטען?

כחלק מהוראות הבטיחות של כל העוסקים בהעמסה ופריקה של משאיות, ישנן הנחיות ברורות גם לגבי הדרך בה נוהגים עם המטען ובעיקר, כיצד יש לקשור ולאבטח אותו כהלכה כאשר הוא על המשאית. הנה כמה הנחיות והוראות שמהוות קובץ חוקים ברור ומקצועי בעניין זה:

  • הנהג אחראי ישיר למצב המטען שעל המשאית בה הוא נוהג, גם אם בפועל לא היה מעורב בהעמסתו.
  • חשוב מאוד להקפיד שמרכז הכובד של המטען יהיה נמוך ככל האפשר. במילים אחרות: אין להעמיס מטען לגובה כאשר יש ברירה אחרת.
  • מקדם החיכוך הגדול ביותר הוא של עץ בעץ, וגם כאשר הוא משומן, אין הבדל ברמת החיכוך. מקדם החיכוך הנמוך ביותר הוא של פלדה בפלדה.
  • עם זאת, הסתמכות על מקדם החיכוך של המשאית, בכל מצב שהוא, תהיה שגויה. במקרים של תאונות, עצירות פתאום, סיבובים חדים ועוד, מטען לא קשור יזוז ממקומו כמעט תמיד.
  • למעשה, ככל שהמטען כבד ובעל מסה גדולה יותר, ישנם סיכויים גדולים יותר לתזוזה שלו כאשר הוא אינו קשור.
  • במקרה של תזוזת מטען במשאית, מצבים שהיו יכולים להסתיים ללא נפגעים עשויים להידרדר למצב קיצוני פי כמה, עד כדי אסונות של ממש.
  • מומלץ להצמיד את המטען לאחת הדפנות ולא להשאירו במרכז משטח האחסון של המשאית, גם אם הוא נקשר.
  • הקשירה צריכה להיות כזו שתתהדק עוד יותר במקרה של תזוזת המטען. קשרים כאלו, שיאפשרו גם התרה מהירה, הם הבטוחים והנוחים ביותר.
  • בעת שימוש בחבלים, יש להשתמש בכאלו אשר עשויים כמה גידים, אשר שזורים יחד בצורה מיוחדת וחזקה מספיק.

דגשים חשובים נוספים

אלו היו כמובן רק כמה דוגמאות מתוך תורה שלמה. הנה עוד כמה דגשים כלליים, שנוגעים לא רק לנושא חיזוק המטען על המשאית:

  • חשוב להתאים את גודל המשאית וכושר הנשיאה שלה לסוג המטען ונפחו.
  • על הנהג למדוד כל העת, כמה פעמים במהלך ההעמסה והפריקה, את משקל המשאית וגובהה, ולהתאימם להנחיות הכתובות בחוק.
  • העמסה ופריקה של המשאית נחשבות לכמה מהפעולות המעייפות ביותר מבחינת הנהג וצוותו. לכן, יש לשאוף לבצע אותן כמה שפחות ובמקצועיות הגבוהה ביותר.

הבהרה

אנו משתדלים מאד לשמור על המידע באתר מעודכן עד כמה שניתן, אך יתכן כי יופיע מידע שגוי באתר. על הקורא לפנות אל האתרים של החברות עצמן בכדי לקבל את המידע המעודכן ביותר אודותיהן. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע המופיע באתר.