אוטוסטרדה - פורטל רכב

מבנה מחירי הדלק

מבנה מחירי הדלק

נראה כי כל שינוי במחיר הדלק טומן בחובו כותרת הראויה לחדשות. הסיבה לחשיבותם העצומה של מחירי דלק היא בהיותו של הדלק מוצר אשר מחירו משפיע ישירות על תחומים מרכזיים עבור כל כלכלה.

מבנה מחיר הדלק

תוכן עניינים

5 המרכיבים למחיר הדלק

בארץ, ישנם חמישה מרכיבים למחיר הדלק:

1. מחיר שער הבנזין – נקבע בהתאם למסחר באירופה ושער הדולר.

2. מס הבלו – נקבע על ידי אגף המכס והמע"מ במשרד האוצר.

3. הוצאות שיווק – הרווח השמור לחברות המשווקות את הדלק. נקבע על ידי משרדי האוצר, האנרגיה והמים. מתעדכן אחת לחצי שנה.

4. מע"מ.

5. תוספת שירות מלא (לא נגבית בשירות עצמי).

על מנת להבין כיצד נקבעים מחירי דלק לאור הפירוט לחמשת מרכיביו יש להבין את הגורמים העיקריים המשפיעים על כל אחד מהמרכיבים.

מחיר שער הבנזין

נקבע כאמור בהתאם למסחר באירופה. רמות המסחר הן ביטויים של החוק הבסיסי ביותר בקביעת מחירו של כל מוצר: ביקוש והיצע.

  • תחזיות לגבי היקף הביקוש העתידי לנפט מוזמנות תדיר על ידי אופ"ק, ארגון המדינות המייצרות נפט, ומתבססות על כמות הנפט שנמכרה בשנה המסחר הקודמת. באופן זה ניתן להצביע על מגמות בביקוש לנפט.
  • החל מתחילת שנות האלפיים ישנו גידול עקבי בביקוש העולמי לנפט. גורם מרכזי לכך הוא הדרישה לנפט בכלכלות הענק המתפתחות של סין והודו.
  • גם ללא הגידול בביקוש, מדינות המייצרות נפט ממילא מתאמות ביניהן את המחיר לחבית בהתאם ליכולתן של המדינות המתפתחות הדורשות נפט להמשיך ולהגדיל את נפח הקנייה שלהן מחד, תוך איזון המחיר לכל חבית בודדת מאידך.

בהיותו של הדלק מוצר כה חשוב, לעיתים חשש לתנודה במחיר יכול להתבטא בעליית מחירים:

  • בכל פעם שתאגידי האנרגיה, בדרך כלל במערב, חושדים בעלייה קרבה במחירי הנפט הם מגדילים באופן מיידי את היקפי הרכישה. התנהגות כזו עלולה לאחר מכן להיות מועתקת שוב ושוב על ידי תאגידים נוספים עד כדי יצירת עלייה מלאכותית בביקוש.
  • רצה הגורל וריכוזי הנפט הגדולים בעולם נמצאים במזרח התיכון, המאופיין היום יותר מתמיד בחוסר יציבות פוליטית. חוסר יציבות פוליטית זו מתבטאת פעמים רבות בעימותים אלימים העלולים לשבש את הפקת והפצת הנפט הסדירה. כאשר היציבות פוחתת, כך מחיר הנפט עולה מחשש לשיבושים עתידיים.

הוצאות השיווק

מושפעות ממגמות בשוק הישראלי החופשי. זהו המקום בו שכרם של עובדים, רמת הבירוקרטיה והשחיתות הארגונית מאלצות את משרדי הממשלה לשמור על אחוז גבוה יחסית של רווחיות עבור החברות המשווקות. בדומה לתחום הבנקאות והדיור, גם בתחום הדלק יש ניסיון של המשווקות לגלגל כל תנודה במחיר ישירות אל הצרכן.

לכוחן של הנהלות החברות המשווקות משקל רב. ישנם מקרים רבים של העלאת מרכיב הוצאות השיווק בהתאם לעלייה במחיר הדלק העולמי, אשר לא קוזז בחזרה עם התהפכות המגמה. הסיבה – בעלי השליטה של חברות הדלק הפעילו לובי בוועדות הרלוונטיות בכנסת.

מס הבלו והמע"מ

שיעורי המס נקבעים בהתאם לצורך הפוליטי של היושבים בממשלה. מסיבה זו אין זה נדיר לראות הורדה בשיעורי המס על שני מרכיבים עיקריים אלו במחירו של הדלק בשנת בחירות, אך נדיר מאוד לחזות בכך כאשר הבחירות עודן רחוקות. בעידן שבו הגירעון הישראלי נמצא בתהליך של גדילה מתמדת, הניסיון מלמד שהפוליטיקאים הישראלים לא ימהרו להקל בנטל המס כמרכיב של מחירי דלק.

תוספת שירות מלא

תוספת זו אינה חובה, זו תוספת שירות תדלוק בתחנות דלק, ישנה אפשרות למילוי דלק בשירות עצמי וכך לחסוך בעלות זו.

מדריכים נוספים בנושא הדלק לרכב

חישוב צריכת דלק

במדריך הבא תמצא מידע אודות חישוב צריכת דלק לרכבך

לקריאה

תחנות דלק

במאמר הבא תמצא מידע על תחנות הדלק בישראל

לקריאה

טיפים לחסכון בדלק

במדריך הבא תמצא טיפים יעילים לחסכון בדלק

לקריאה

הבהרה

אנו משתדלים מאד לשמור על המידע באתר מעודכן עד כמה שניתן, אך יתכן כי יופיע מידע שגוי באתר. על הקורא לפנות אל האתרים של החברות עצמן בכדי לקבל את המידע המעודכן ביותר אודותיהן. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע המופיע באתר.